Nordisk Safari Klub

NSK’s generalforsamling 2024

Der var fint fremmøde, da NSK afholdte sin årlige generalforsamling d. 6. april på Hotel Odense. Dirigent på generalforsamlingen var advokat Lars Bundgaard, der har en uformel tilgang til hvervet, men bestemt under ordnede forhold.

I bestyrelsens beretning over det foregående år kunne Christian Jensen fortælle, at jagtrejsebranchen melder om, at omsætningen er tilbage efter Covid. Dog undtaget selvfølgelige Ukraine og Rusland.

Han kom også omkring redaktørskiftet i oktober 2023, hvor Freya Askjær – der er flyttet til Italien for en periode – trådte af og Thomas Lindy Nissen overtog. Han kunne konstatere, at der sker en hel del omkring bladet, hjemmeside og de sociale medier. Dog er økonomien stram på dette område, da annonceindtægterne er gået tilbage og der kommer til at ske noget på den front.

Han kom ligeledes omkring skydeudvalget og understregede i den forbindelse, at skydearrangementerne i Vestdanmark får stor ros.

Vedr. conservation-afdelingen kunne han fortælle, at bestyrelsen havde diskuteret, hvad man skal forsvare og om vedtægterne skulle ændres, så man også kan arbejde med kommunikation omkring jagtproblematikker under hjemmeslige himmelstrøg (Danmark, Norge, Sverige og Finland). De forslåede vedtægtsændringer blev stemt igennem, da generalforsamlingen nåede frem til afstemningen omkring det punkt. Christian Jensen kunne også fortælle, at der er satset stort på conservation-afdelingen og at arbejdet nyder stor opmærksomhed ude i verden og specielt i det sydlige Afrika.

Jens Ulrik Høgh fik i den forbindelse ordet og kunne oplyse generalforsamlingen om, hvad han har haft gang i og hvordan han kommer ud med budskaberne. Der er nu mere end 5.000 følgere på de sociale medier. Conservation-afdelingen havde i det forgangene år møde med CIC, der ved flere lejligheder har anerkendt vores arbejde. Igen i år er repræsentanter fra klubbens conservation-afdeling inviteret til møde i Sydafrika.

Til sidst kunne han fortælle, at der bliver målt trofæer op, som aldrig før. På sigt skal der arbejdes på at trofæopmålingerne i vores database – som en sidegevinst – kan bruges til udvinding af videnskabelige data.

Sidste års regnskab endte på et minus omkring 160.000 kroner, hvilket lader klubben tilbage med en egenkapital på lidt over en halv million. Christian Jensen trak sig efter fremlæggelsen af regnskabet som formand, men oplyste at han gerne fortsatte i bestyrelsen, hvis generalforsamlingen bakkede op om dette. Efterfølgende blev budgettet godkendt, dog efter at der var stillet en del uddybende spørgsmål til dette.

Niels Thaning blev foreslået som ny formand af en enig bestyrelse og kunne vælges uden modkandidater. Herefter var der valg af bestyrelsesmedlemmer, hvor der skulle vælges fem medlemmer. På valg var Jens Aksel Kjær, Christian Jensen, Jesper Søgaard, Mehdi Amir Khosravi og Henrik Leire. Grundet de fem – efter Jens Ulrik Høghs vurdering – kompetente opstillede trak han sit ellers på forhånd meldte kandidatur. Herefter blev tidligere bestyrelsesmedlem Kim Bjoler og trofæopmåler Rasmus Rousing Andersen valgt som henholdsvis 1. og 2. suppleant. Intern revisor for klubben er Erik Andreasen, mens foreningens revisor i Danmark er Jens Madsen fra BDO Statsautoriseret revisionsaktieselskab.

Herefter blev forskellige emner omkring muligheden for oprettelse af aktivitetsudvalg og indstiftelsen af nye Slams diskuteret, inden plaquetter for opnåede Slams og jubilæumsnåle kunne uddeles.

Du vil i den nærmeste fremtid kunne læse et fyldestgørende referat fra generalforsamlingen her på hjemmesiden.

Trofæopmålinger og dataindsamling

I sidste uge kunne vi offentliggøre nyheden om, at samtlige de danske CIC-opmålere har organiseret sig i foreningen Den Danske Trofæ Evaluerings Bestyrelse (DKTEB)  Læs nyheden her: https://www.nordisksafariklub.com/organisering-af-cic-trofaeopmalerne-i-danmark/ CIC-trofæopmålerne, Danmarks Jægerforbund

Jagttræning for kvinder 2024

Fra 19.-21. april afviklede skydeudvalget den årlige jagttræning for kvinder i Ulfborg og det blev en virkeligt sjov, lærerig og hyggelig weekend Af Karen Barfod Jagttræning for kvinder er en