Mid-Asian Ibex – Kyrgyzstan,KG – Rasmus Kjær

Montering

04.11.2008

Generelle oplysninger

Vildarter, der ikke blev nedlagt:

Baggrunden for manglende succes:

Supplerende bemærkninger

Særlige problemer ved jagten:

Særlige højdepunkter ved jagten:

Kirgisistan: Efter at være landet i Bischek kørte vi 5 timer i bil til jagtterræn. Første dag gik med at lære guider, og heste at kende. På anden dagen, startede jagten kl. 4 om morgnen, på hesteryg 3 timer ud i vildmarken, af små og snævre stier. Vi nåede op hvor guiderne mente Ibexen ville være. Herfra forsatte vi til fods, efter en km bjergbestigning, og en meget træt jæger nåede vi op på højde med Ibexene ca 3000M.H. 300 m ude så vi Ibexene springe rundt på toppen af bjerget, guiden mente Ibexen var skud bar, men selv var jeg lidt i tvivl. Vi undlod denne chance, for at se om der skulle være yderlige bukke i flokken. Næste dag nåede vi igen ud til de høje bjerge, men efter 11timer på heste ryg uden at være kommet i nærheden af Ibex, gik turen hjem ad. På 3 Jagt dag, måtte vi blive i lejeren på gund af dårlig vejr, og timer føltes som dage midt i snestorm, i en lille Kirgisistans Yuhrt (Hytte). Jeg var nu begyndt at tvivle meget på om jeg, ikke alligevel skulle ha taget chancen på første dagen. 4 dag skulle det være, mente 2 danske jægere der absolut ikke, var enige med guider om at blive hjemme på grund af dårlig vejr. Guiderne gav efter, og vi startede turen op ad endnu engang. Efter et par timer nåede vi en bjergkam hvorfra der var en fantastisk udsigt, og efter at have spottet, i en halv time fik guiden øje på 4-5 ibex, på en anden bjergkam ca. 1,3 km borte. Nu skulle det gå stærkt, guiden spurte om jeg var indstillet på at prøve at afskære, Ibexene inden de ville søge mod de højeste tinder. Det undrede mig at han spurte, men jeg skulle snart blive klogere. For at komme i position, skulle vi krydse 5 dale og 4 bjerg toppe, men af sted gik det, en af jagt førerne, havde fat i seletøjet på min hest, og en red bag ved for at for hesten til at galopere. I halvanden time piskede disse stakkels heste af sted over stejle klipper og dybe sprækker. Endelig nåede vi frem til en klippe afsats hvorfra der var udsigt til området, her mente guiderne at der var god mulighed for at dyrene ville søge op. Imens vi var redet op, var tre andre guider redet den modsatte vej rundt om ibexene, for at forhindre dem i at søge væk. Fra min udsigtspost kunne jeg se dem langt ude i horisonten, efter en times tid rejse den ene ibex sig, og derefter de andre, de satte i spring og løb ned af den næsten lodrette klippe væg, tydeligt skræmt af de andre jægere. Desværre valgte de ikke at løbe mod den top hvor jeg sad, men en anden bjergtop i det fjerne. Alt det arbejde for ingen ting nåede jeg at tænke da jeg pludselig 800 m ude så at ibexene alligevel var vendt rundt, og kom nu op mod mig. Jeg viste at til bunden af dalen, hvor Ibexen var på vej var der 500 m, et langt skud. hjertet hamrede rundt i kroppen, da jeg så at de store dyr skrående op mod mig, 350 m ude gik skuddet, jeg truer ikke vente længere da de kunne gå inden om, og ud af mit syn. Ibexen tegnede og flokken satte i løb i det dybe sne, jeg skød yderlige 4 skud mod ibexen og så den vælte ud over en afsats 500 m ude. Flokken der ikke kunne lokalisere hvor skuddet kom fra vendte nu om, og kom nu tilbage mod min fæstning. Den ene, en stor gammel vædder forlod flokke og forsøgte at løbe neden om afsatsen hvor jeg sad. Jeg tog riflen og løb af sted mod næste afsats, hvor der ville være bedre mulighed for skud. Jeg nåede toppen og smed mig ned i sneen straks kom den store ibex til syne 350-400 m ude jeg skød 5 skud på ibexen to sad i halsen og 2 på bladet hvorefter ibexen fladt om i sneen. Sikke en fantastisk jagt og sikken afslutning tre flotte ibex hvor den største var 12 år, med et udlæg på 118 cm. Vi havde en fantastisk tur, til dette betagende jagtland.